Klachten

We horen bij de Duinkamer graag in alle openheid en eerlijkheid over je ervaringen, ook als die niet positief of naar wens zijn. Dit is mede waarom we regelmatig onze geboden hulp evalueren; dan kunnen we de koers bijstellen waar nodig.

Natuurlijk proberen we altijd om onvrede en klachten te voorkomen en leveren wij zorg naar ons beste kunnen. Maar psychologie is ook mensenwerk, en menselijke fouten en onzorgvuldigheden zijn niet altijd te voorkomen. Ook in de omgang of communicatie kunnen misverstanden ontstaan. Laat voorop staan dat we graag van jou leren wat er beter kan.

Ben je ergens ontevreden over, of heb je een klacht over onze hulp? Heb je het gevoel dat je onzorgvuldig of verkeerd bent behandeld? We gaan graag met je in gesprek en op zoek naar een oplossing.

Wil of kan je de klacht niet bespreekbaar maken met ons, of wens je onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kun je ook rechtstreeks contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waar we zijn aangesloten om onvrede en klachten over onze zorg te helpen oplossen.

Heb je je klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past.

Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met je op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.

Wil je advies over hoe je om kunt gaan met een situatie waar je ontevreden over bent? Ook dan kun je rechtstreeks contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Je start dan nog geen procedure op.

Geef je klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg, of door te mailen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet je niet welke klachtenprocedure voor jou geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg je mee helpen. Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.

Meer informatie over de klachtenregeling is hier en hier te vinden.

* Het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) is de grootste beroepsvereniging van psychologen in Nederland. Het NIP is gefuseerd met de Nederlandse Vereniging voor de Gezondheidszorgpsychologie en haar specialismen (NVGzP); de vereniging voor psychologen die wettelijk erkend zijn als gezondheidszorgpsycholoog, klinisch psycholoog of klinisch neuropsycholoog. Wij voldoen als psychologen aan wettelijk vastgelegde opleidingseisen en vallen onder het wettelijk tuchtrecht. Daarnaast zijn we aangesloten bij de klachtenregeling van het NIP. Zo weet je je verzekerd van kwalitatief goede en verantwoorde zorg.

Stap 1: samen oplossen

In geval van onvrede of klachten: laat het ons weten, ga met ons in gesprek.

Stap 2: Klachtenportaal Zorg

Het kan gebeuren dat je het moeilijk vindt om een klacht met ons te bespreken. Of dat je niet helemaal tevreden bent met het resultaat van deze bespreking. In dat geval kun je je klacht aan het Klachtenportaal Zorg voorleggen. Dit is een onpartijdige organisatie die er speciaal voor jou is, om je te adviseren over een passende oplossing.

Stap 3: bemiddeling of klachtencommissie

Bemiddeling

Als je kiest voor bemiddeling, kan het Klachtenportaal Zorg bemiddelend optreden tussen jou en de betreffende hulpverlener. Er kan dan relatief snel een oplossing worden gevonden. Als je niet tevreden bent over de uitkomst van de bemiddeling, kun je er altijd voor kiezen alsnog een formele klacht in te dienen bij de klachtencommissie.

Klachtencommissie Jeugdzorg

De Klachtencommissie is een onafhankelijke commissie die een uitspraak doet over jouw klacht. Het Klachtenportaal Zorg kan je meer vertellen over deze procedure en kan je eventueel helpen met het opstellen van een brief.