Psychologisch onderzoek

Soms is het van meerwaarde om de ontwikkeling van een kind te onderzoeken, om te begrijpen wat er aan de hand is, om een helpende aanpak te vinden, of bijvoorbeeld om te peilen hoe zorgelijk de signalen nou eigenlijk zijn, vergeleken met leeftijdgenoten. Een zorgvuldig onderzoek op maat, gericht op de situatie van jullie specifieke kind, kan dan richting geven aan praktische adviezen. Het gaat ons niet om labels, maar wel: wat helpt dit specifieke kind, in deze situatie, om verder te komen?

Onderzoek (ook wel psychodiagnostiek genoemd) kan bijvoorbeeld worden ingezet bij concentratieproblemen, druk gedrag, sociale problemen, of worstelingen met boosheid en angst. Daarvoor kijken we zorgvuldig naar de ontwikkeling van jouw kind, we stellen zijn of haar behoeften centraal en leggen de nadruk op sterke kanten en mogelijkheden.

Als er een vermoeden bestaat van een ontwikkelingsstoornis zoals AD(H)D of een autisme spectrum stoornis, dan kun je bij ons terecht voor een professionele inschatting van wat er speelt, hoe ernstig de problemen zijn en wat eventuele diagnostiek kan opleveren. Vaak blijken zorgen minder ernstig dan in eerste instantie gedacht en heeft vooral de omgeving (school..?) al allerlei labels geplakt.

Het onderzoek wordt volledig vergoed. Tot de mogelijkheden behoren een ontwikkelingsanamnese, sociaal emotioneel onderzoek, intelligentie onderzoek, schoolobservatie, spelobservatie en gezinsobservatie. We kunnen samen kijken wat het beste past bij jullie hulpvraag.

We zetten onderzoek liefst trapsgewijs in. Dat wil zeggen dat we in eerste instantie screenend onderzoek doen, om te bekijken of er aanleiding is om breder onderzoek te doen. Op deze manier doen we alleen wat écht nodig is en nemen we kinderen niet onnodig onder de loep (don’t fix what isn’t broken). Breder onderzoek geeft ruimte om een aantal specifieke onderzoeksvragen te beantwoorden. In sommige situaties is het voldoende om een inschatting te maken van de intelligentie, bv. als klachten verklaard worden vanuit een opvallend hoge of juiste lagere intelligentie.

We houden altijd onze blik breed en dynamisch; dus ook al is er bv. het vermoeden van een bepaalde diagnose, houden we altijd alternatieve verklaringen open, tot ook daar uitsluitsel over is. En al blijkt een diagnose van toepassing, is dit vaak niet leidend of een einddoel. Onderzoek is vaak een startpunt, en een diagnose zelf zegt vrij weinig. Jullie kind blijft jullie unieke kind, waar jullie zelf de experts over zijn, en waar we vanuit het onderzoek samen handvatten en helpende aanknopingspunten voor zoeken.