Supervisie & intervisie aan o.a. kinder- en jeugd psychologen NIP en SKJ + GZ psychologen K&J in opleiding en Orthopedagogen Generalist in opleiding

Update juni 2025: ik heb ruimte voor 1 nieuwe supervisant

Ik ben sinds 2009 (dus in ‘25 alweer 16 jaar) als psycholoog werkzaam in de kinder- en jeugdpsychiatrie, voltooide in 2014 de opleiding tot GZ psycholoog met accent op Kinderen & Jeugdigen en de opleiding tot mindfulness trainer, en in 2019 de opleiding tot EMDR Europe practitioner. In 2020 richtte ik de Duinkamer op, waar het geven van supervisie en intervisie een belangrijk onderdeel van is. Stiekem misschien wel mijn lievelingsonderdeel!

Liefst buiten, wandelend over verschillende routes door het bos, de duinen, langs duinmeertjes, hooglanders, wilde paarden, en soms zelfs langs het strand. Omdat je wandelend makkelijker tot inzicht komt, fijner kan praten (want: geen stijve kruisverhoor setting), en je fysiek opgeladen en gereguleerd raakt, met dank aan de natuur. Eigenlijk best een no brainer, zou je denken.. met het bos letterlijk voor de deur van de Duinkamer ;-)

Ga je mee op avontuur?

Met een warme groet, Anna

.. soms kom je dit soort pareltjes tegen tijdens een supervisie sessie aan het strand 🦭

Visie op supervisie

Ik sta flexibel, vindingrijk, transparant, samenwerkings- en doelgericht in het vak. Collega’s en cliënten voelen zich vaak snel op hun gemak bij mij, omdat ik me makkelijk kwetsbaar opstel, niet pretendeer alles te weten, oprechte aandacht geef, en bovendien: mild en met compassie naar mezelf en anderen kijk. Omdat we zelf ons eigen instrument zijn in de jeugdhulpverlening, is goed zorgen voor jezelf en inbedding in een veilig leerklimaat essentieel, en daar draag ik graag aan bij als supervisor. Ik bied je een positieve, stimulerende en veilige setting waarin ruimte is voor kennisoverdracht, reflectie en jouw persoonlijke ontwikkeling. Ik sluit oplossingsgericht aan bij jouw behoeften, het stadium van je (professionele en meestal ook persoonlijke) ontwikkeling, voorkeuren en leerstijl - zonder je leerdoelen uit het oog te verliezen. Waar het passend is, zullen we ter plekke oefenen, geef ik je concrete tips & tricks, bied ik je een onverwachte spiegel, of hebben we het op meta niveau over het therapeutische proces. Afhankelijk van jouw leerdoelen, is de supervisie meer persoonsgericht of vaktechnisch georiënteerd, of wisselen we dit af. Dit alles kan dus wandelend plaatsvinden in de buitenlucht, waar we creatiever en reflectiever van worden. Vaak helpt de natuur ook nog eens met onverwachte metaforen of een 3D canvas waar binnen we dingen kunnen visualiseren (denk maar eens aan de oplossingsgerichte schaalvragen, die kan je ook letterlijk in de takken van een boom zien). Vaak krijgen we in buiten supervisie sessies onverwacht rake cadeautjes, zoals een aangespoelde zeester, of een roodborstje dat vlak voor je voeten komt zitten, of een pad dat net splitst als we het over een lastige keuze hebben. En mindfulness oefeningen? Of out of the box denken als je ergens in klem zit? Dat gaat zoveel makkelijker in de natuur. Het geeft een extra dimensie aan de supervisie die je binnenskamers niet kan vinden 🌱.

Door mijn eerste jaren in de jeugd ggz in Amsterdam (bij Arkin) intensieve gezinsbehandeling aan huis te hebben geboden aan gezinnen met zeer complexe psychiatrie - vaak intergenerationeel en zowel op kindniveau als bij de ouders - in combinatie met meervoudige psychosociale problemen, heb ik veel affiniteit met systemisch denken en culturele diversiteit, en ben ik getraind in het leggen van puzzels zonder helder voorbeeld. Een van mijn sterkste kanten is het invoegen en aansluiten bij mensen met weinig vertrouwen in hulpverlening, met geduld en creativiteit. Daarna volgde nog 10 jaar op poli’s binnen de jeugd ggz bij grote instellingen in Hoorn, Haarlem en Castricum (GGZ NHN, Kenter Jeugdhulp, Dokter Bosman). En nu zet ik me met hart en ziel in vanuit mijn eigen praktijk & in de buitenlucht, waar alle stukjes in elkaar vallen. Ik ben ervan overtuigd dat er altijd lichtpuntjes en hoop te vinden zijn, en dat je vaak zelf de sleutel in handen hebt tot verandering. Ik beschouw het als een voorrecht om mijn ervaring en enthousiasme te mogen delen met collega’s in ontwikkeling. En ik ontwikkel intussen lekker mee.

🫧

“Anna is een hele fijne supervisor. Ze is bijzonder in het aansluiten, inleven en je volledig op je gemak laten voelen. Anna laat de regie over het proces aan jezelf waardoor je volledig je eigen proces kan doorlopen. Hierin begeleidt ze je met zachte, compassievolle hand. Ze is actief in het zoeken naar oefeningen die aansluiten bij waar je zit in je proces. Ze volgt het proces goed en stuurt bij mocht dat nodig zijn op een compassievolle manier. Anna stelt goede kritische vragen op een manier die naadloos aansluiten bij waar je bent op dat moment. De gehele supervisie is zo soepel en zo vanzelf verlopen dat ik mij volledig heb kunnen openstellen en met compassie naar mezelf heb leren kijken. Ik heb veel mogen leren zowel op professioneel als persoonlijk vlak.”

Corine van der Wosten, GZ psycholoog bij de Opvoedpoli

🫧

🫧

“Ik vond de supervisie van Anna enorm prettig. Anna is erg betrokken, enthousiast en open. Ik kwam bij haar voor supervisie vanuit een rol die niet heel standaard is en vond het heel fijn dat ze de inhoud van de sessies daar goed op wist af te stemmen. Anna is heel sterk in buiten de normale hokjes denken en een vraagstuk van meerdere kanten bekijken. Er was tijdens de sessies ook veel ruimte voor mij als persoon, waardoor ik me zowel op professioneel als persoonlijk vlak heb kunnen ontwikkelen. Tijdens de sessies gingen we vaak wandelen in de duinen. Dit zorgde voor een hele rustige, ontspannen setting, waarin veel ruimte was om zowel inhoudelijk op casuïstiek vragen in te gaan, als te reflecteren op mijn eigen proces. Anna heeft enorm veel kennis en ervaring en weet dit goed over te brengen. Ik heb hierdoor veel geleerd en veel goede ideeën opgedaan, waardoor ik mijn werk met meer kennis en vertrouwen kan uitvoeren.”

Linde van Verre, psycholoog bij Stichting Brilliant Future Kids

🫧

“Ik heb de supervisie sessies met Anna, verspreid over ruim 3 jaar, als heel bijzonder en waardevol ervaren. Het heeft mij enorm geholpen om te komen waar ik nu ben. Wat ik vooral heel fijn vond, is dat alles welkom was, dat ze durfde, dat ze zichzelf inbracht en dat er ook ruimte was voor luchtigheid. Het was een extra cadeautje dat dit alles plaatsvond in de natuur”.

Kim de Groot, psycholoog bij Psychologiepraktijk de Paardenkamer in Callantsoog

🫧

“Ik zou Anna als supervisor aanbevelen. Anna is iemand die de supervisie op maat voor je kan inrichten, afhankelijk van jouw input en wensen. Ze is daarin flexibel en schakelt zonder moeite, waarbij ze nog steeds jouw proces bewaakt en doelmatig te werk gaat. Anna is geduldig, vriendelijk en kan goede kritische vragen stellen. Anna is creatief en tijdens supervisiemomenten in de buitenlucht betrekt ze -in afstemming- de omgeving in een werkvorm.”

Saskia Heij, orthopedagoog i.o. tot Orthopedagoog-Generalist bij Fibbe & Psychologiepraktijk de Paardenkamer in Callantsoog

🫧

”Ik heb Anna ervaren als een ontzettend prettige en motiverende supervisor. In de sessies was een prettige balans tussen persoonlijke aandacht voor mij als therapeut in ontwikkeling enerzijds en de inhoud van casuïstiek anderzijds. Er was ruimte om samen te sparren, waarin ik ook mijn mening mocht ontwikkelen en geven. Ik heb meer plezier gevonden in mijn werkzaamheden en heb het gevoel dat er verdieping is aangebracht in mijn kennis.”

Inge Daemen, GZ psycholoog K&J en Klinisch Psycholoog i.o. bij Adagio Amsterdam

🫧

“De supervisie van Anna heb ik als enorm prettig en verrijkend ervaren. Anna is een bevlogen, warme en kundige supervisor die op een doelgerichte en nabije manier grond biedt om samen met jou, al wandelend, te werken aan de eigen opgestelde doelen. De mogelijkheid om de supervisie buiten tijdens het wandelen te doen was voor mij een mooie uitkomst, omdat ik heb gemerkt dat dit bijdraagt aan rust en ruimte die nodig is voor het reflectieproces. De supervisie heeft heeft bijgedragen aan meer plezier en vertrouwen in mijn werk.”

Jolien Schouten, Orthopedagoog Generalist i.o., Family Supporters Haarlem

🫧

“In het laatste jaar van mijn GZ-opleiding heb ik bij Anna supervisie gevolgd voor diagnostiek bij kinderen en gezinnen. Ik was erg blij met de supervisie: Anna is enthousiast over het vak en neemt de tijd om goed te focussen op de diagnostiek en instrumenten, waarbij ze tegelijkertijd altijd vanuit het kind blijft denken. Ze houdt zo een mooie link tussen de theorie en praktijk, waar ik veel van heb geleerd. In de supervisie hebben we een goede balans gehad tussen theorie (iets nieuws leren qua diagnostiek), reflecteren op mijn eigen handelen en het nemen van beslissingen binnen het diagnostiekproces. Ik heb steeds goed met haar kunnen sparren en ze liet me nadenken over waarom ik doe wat ik doe. Het heeft me vertrouwen gegeven in het aanvliegen van diagnostiek na mijn afstuderen.”

Lourença Lopes, GZ psycholoog K&J en Klinisch Psycholoog i.o. bij Adagio Amsterdam

🫧

“De eerste fase van mijn supervisietraject (dat anderhalf jaar zou duren) was met name gericht op het ontdekken van mijn eigen krachten, kwetsbaarheden en patronen. Toen zijn we veel naar buiten geweest om al wandelend en bewegend in het bos te reflecteren. Anna gaf hierin altijd de keus bij binnenkomst om binnen te blijven in haar gezellige, warm ingerichte ruimte of de natuur in te gaan. Door deze vorm van supervisie voelde het als een ‘cadeautje’ om weer naar Anna toe te gaan. Door het lichaamsgerichte werken heb ik ook meer geleerd over mijn eigen lijf en regulatie en lukt het om mijn omgeving veel bewuster in me op nemen. 

Het laatste deel zijn we ihkv mijn registratie tot NIP K&J psycholoog meer in de verslagen gedoken, maar ook toen kon Anna dit heel praktisch inzetten en wandelden we bv. met een klein white board of papier in de hand. Veel gehad aan het afwisselen van cognitieve insteek (wat mijn sterke neiging altijd is) naar terug naar mijn lijf, en ervaren van spanning en emoties. Nog steeds niet helemaal eigen voor mij, maar door het voorleven van Anna van deze hele bewuste manier van werken wel een hele mooie start hiermee gemaakt voor mijn gevoel. Ook hierbij mezelf altijd heel veilig gevoeld in het uitproberen van nieuwe manieren van werken.

Anna heeft me met haar eclectische manier van werken ook geleerd dat je uit verschillende therapievormen de meest passende interventies (niet perse protocollair) kan kiezen om aan te sluiten bij elk gezin. Dit sterkt mij om dit te blijven doen.  

De supervisie bij Anna heeft mij heel goed geholpen kritisch te blijven reflecteren op mijn positie als behandelaar en heeft mij ook ‘holding’ geboden in het verdragen van de ingewikkeldheden van de vaak complexe gezinssystemen waar ik mee werk. Anna heeft mij enorm geholpen om onderscheid te maken tussen zaken waar ik zelf invloed op heb en waar anderen verantwoordelijk voor zijn. Dit maakt dat ik mezelf veel minder druk maak en met ‘gezonde afstand’ kan kijken naar processen die niet goed lopen binnen mijn organisatie, maar ook in de jeugdzorg binnen onze regio. Dit geeft meer ruimte voor mijn eigen ontwikkeling, het zoeken naar nieuwe uitdagingen en positieve energie. 

Anna heeft me ook laten inzien dat ik meer compassie mag hebben voor mezelf en dat ik niet altijd hoge doelen hoef te stellen en in de tijd mag vertragen. Meer oog hebben voor mezelf en niet altijd gelijk vanuit mijn grote betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel in de actie schieten om anderen te willen helpen (‘redderen’).  

Anna kon voor mij een hele veilige setting creëren om mezelf te kunnen uiten, mijn kwetsbaarheden te benoemen en aan mijn leerdoelen te werken. Ze heeft ook altijd oog voor de krachten en kwaliteiten - wat heel stimulerend werkt in het leerproces en erg steunend is. Zo weet ik nu dat ik altijd zoek naar een sterke verbinding en samenwerking met collega’s, gezinnen, kinderen, en me het meeste thuis voel bij de holistische visie van IMH en systeemtherapie, met daarbij als belangrijke pijler de gehechtheidstheorie. 

Anna heeft het hele traject enorm goed aangesloten bij wat er op dat moment belangrijk was voor mij aan de orde te brengen. Vanuit voorbeelden uit mijn werkpraktijk konden we werken aan mijn leerdoelen, wat het enorm steunend en helpend heeft gemaakt, maar ook gelijk toepasbaar. Naast aandacht voor mijn ervaringen binnen het werk had ze ook altijd aandacht voor mij als mens door altijd te starten met inchecken en mijn zelfzorg te stimuleren. Ik heb me gehoord en gezien gevoeld door Anna en nooit een oordeel ervaren in haar manier van supervisie geven.” 

Marcia Posma, gedragswetenschapper en IMH specialist bij Kenter Jeugdhulp

“Mentoring should be a fulfilling relationship between somebody with more experience and somebody with less, with the goal of helping both individuals become elevated versions of themselves.”Janice Omadeke

Werkwijze supervisie

In een kennismakingsgesprek, hoor ik graag welke leerdoelen en welke leerstijl je hebt, en wat je wensen zijn met betrekking tot supervisie. Als mijn aanbod aansluit bij jouw leer- en ontwikkelingswensen, stellen we een supervisiecontract op. Daarin staan jouw doelen en de afspraken die we maken.

Ook is het mogelijk je te begeleiden bij het schrijven van behandelcasuistiek (voor de registratie NIP K&J).

Supervisie kan desgewenst plaatsvinden via beeldbellen, en ook voor supervisie in een klein groepsverband sta ik open.

Visie op intervisie

Ik bied intervisie aan o.a. praktijkondersteuners van de huisarts (POH GGZ), huisartsen, basispsychologen, PIOGs en Ouder & Kind teams. Daarbij maak ik graag gebruik van de Balint methodiek, die ook mijn persoonlijke intervisie groep (bestaande uit 4 GZ psychologen K&J) van structuur, veiligheid en nieuwe inzichten voorziet. Ik bied op aanvraag ook een combinatie van intervisie en consultatie vanuit mijn kind & jeugdpsychiatrie expertise. O.a. Ksyos (een grote organisatie voor medisch specialisten en paramedici) vliegt mij hiervoor in bij een groep van 8 POH’s. Waar ik voor door het vuur ga: een veilig leerklimaat bieden waarin iedereen kwetsbaar kan zijn, inclusief ikzelf.

“Anna is erg deskundig en kon daarnaast makkelijk aansluiting vinden in de groep. Het voelde alsof je al veel vaker bij ons had aangesloten in de intervisie.” - Mandy van Rossum, De Limmer Huisartsen / Ksyos

Aanbod

  • Supervisie in het kader van de opleiding tot Gezondheidszorgpsycholoog of Orthopedagoog Generalist

  • Supervisie in het kader van de opleiding tot Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP en SKJ

  • Supervisie in het kader van persoonlijke ontwikkeling aan jonge professionals zoals basispsychologen en orthopedagogen

  • (Groeps)supervisie binnen Jeugdzorg en Onderwijs

  • (Groeps)intervisie voor POH GGZ, huisartsen, basispsychologen, orthopedagogen, PIOGs, Ouder & Kind teams etc.

  • In overleg is soms ook werkbegeleiding of consultatie mogelijk

Aanmelden

Aanmelding is mogelijk via het aanmeldformulier voor supervisie op deze site.